Thursday, May 07, 2009

Salzburg..Do Re Mi...16 going to 17....

Ntah apalah maksud kassa tuh,,aku suruh budak ni amik pic ada tulisan salzburg..aku kata, yang penting tanda tuh,,bukan aku...
Inilah Van yang memuatkan lima orang pelancong..Panorama City Tour utk 1 jam sajer..kaple dari Indiana, USA dan Kaple dari Argentina. dan aku...kapel, tapi sorang...hehehhehe..
Yang amat penting adalah istana kat belakang tuh...
Laluan masuk ke istana, kata pemandu pelancong tuh, warna kuning ni hanya orang kaya ajer yang boleh pakai...so...kira sama jer gan malaysia..tul tak?
dalam waktu macam ni,ada gak yang pegi sking...giler betul!
INilah pasangan dari Indiana, dah macam mak dan bapak angkat...tapi, statement yang menyedihkan,,we dont have any idea where malaysia is....hey!...its in between singapore and Thailand...ooooohh...baru angguk...geram tul!
Belakang itulah bangunan dimana salah satu babak dalam The Sound Of Music...yang mana anak2 jagaan Maria menyanyi...Gosh.macam x percaya....
Terowong yang memakan masa selama 18 bulan untuk dibuat., utk sambugkan bandar lama Salzburg dgn bandar baru Salzburg....ye la tuh...tapi..Mozart lahir kat sini tau!...cuma 24 tahun ajer Mozart di Salzburg,,,selebihnya di Vieana.
Sebenarnya yang ni laluan ke pasar...tapi..macam ada karakter...kan?
itula...typical Europe..suker sangat ada istana atas bukit..nak naik kena bayar..dahla HUJAN..so..forget it!..kalau ada LV,sah2 kena naik gak..if not....muncung sampai MALAYSIA..
Dikatakan tingkap bangunan ni ditukar tiap tahun..nak menarik perhatian tourist...well....not me!
Setibanya di Munich Train station...sejuk dan gigil...dahla malam tadi x brapa cukup tido..
Bye-Bye Berlin....hope to see you again..

The Picturesque city of Salzburg povided the awe-inspiring backdrop for this beloved musical. Follow Maria's footseps while humming along to some classic songs.yang ni bukan Maria yer..ni ciptaan tuhan yang hobinya membaca..mungkin menghafal lirik lagu utk ke salzburg...hahhahhaahah

ntah kenapa aku x leh tido..mgkin dah terlalu banyak tido dlm train..lagipun hostel ni bising...cadanngnya esok aku nak sajer jalan2 habiskan masa seharian suntuk di bandar frankfurt ni...Big No-No to do shopping lagi...duit dah habis...dan nak jalan2 ke Budapest pun terpaksa dilupakan, sebabnya, tarikh dah luput utk travel pakai train...so...TERPAKSA dok Frankfurt..hostel ni sediakan breakfast,jadinya aku cadang2 nak amik banyak2 bfast termasukla mencuri eh..mengambil beberapa makanan seperti epal dan pisang...buat bekal...salahkah aku? sudah tentu tidak..sbbnya, aku bayar 20Euro...mesti berbaloi..

Tadi aku bli kebab lagi...ishh..dah naik muak dengan kebab, tapi kat sini dapat murah, ada tanda halal, so bagi salam ajerla...dapatlah 3Euro campur air...

ni aku letak pic2 masa kat salzburg, Austria masa aku pegi pagi tadi...dari jam 8 sampai jam 12...HUJAN!!!!

2 comments:

Siti Sapeah said...

Ai suka tengaok pics u yg dikatakan kapel dr Indiana. Macam ada sikit pembetulan. Bukan mak bapak angkat. Tapi adik beradik angkat lah uolz.... Dah x boley nk bezakan sapa yg lagi kertu. Opss!!!!

tuan rumah tgh sejuk said...

ish....sejak pakai anti aging cream tuh, dah banyak beza laa siti sapeah...jelas ketara!...heheheheh