Thursday, June 05, 2008

pengako sayooo...

UMpama Mimpi dalam Mimpi

selepas naik bas yang selesa itu..( aku rasa aku sempat tidur dan mimpi lagik)..sampaila kiotang kat Metro Manila.. bas berenti kat stesen, dan ramaila teksi2 yang menanyakan dalam bahasa tagalog..dan aku jawab dalam bahasa melayu...pemandu teksi tuh cam marah jerk..yelaa..sbb muker aku cam pinot..dan LV kata baik naik LRT jerk ke pedro gill...terus ke malate..aku stuju jerk..
Selepas tuh, naik lrt agak kelam kabut sbb tatau susur galur line lrt manila..kesannya, aku dok tanya orang dalam basa omputih...dan kesannya diorang tgk aku semacam..mana taknya, muka pinot tapi belagak cakap basa omputih...habih tuh nak wat camner??? berlagak kah aku? LV gelak jerk..

inilah lrt yang pergi ke Pedro Gill..even nampak sunyi sepi kat sini..tapi..ramai orang beb..dan paling ketara...PANAS!..


Paling ketara adalah JEEPNEY...sungguh terpegun..pandai diorang cipta jeepney ni..menarik dan mmg the bomb!..

selepas sampai di PEdro Gill, LV terus jerk meluru ke kanan...ada Robinson Place..besar la gak,tapi besar laghi PAvilion..dan makin lama makin sunyi jalan tuh..ghupa2nya LV tersesat..inilah sejarah pertama kali LV tersesat walaupun berpandukan buku rough guide terbitan 2007...hahahahaha...aku tak carutlaa..bayangkan kalau aku carut..harusla terus balik KL...kekekekekkekee..

hampir 1.5 jam, LV ajak check in kat Friendly Guesthouse...tapi aku x brapa berkenan sbb tilam nipis dan tingkat takder langsir..udahnya kami check in kat malate pension..puashati la jugak sebb mmg dalam budget pun...satu jer aku perasan..mahal jugak kos penginapan kat Manila ni..tapi yang penting dekat gan Club Bed...yahooo.!

Selepas check-in, memang ikut itenary nak ke Rizal's Park...kenapa?? sebab RIZAL...everything is Rizal...Rizal is everywhere...naik cab dgn selamba cakap nak ke rizal's park..terus tanya brapa? 300 PESO...padahal cab leh pakai meter...mungkin driver tuh ingat aku belagak...yela muka pinoy tetap nak tanya2...

Tugu yang menjadi tarikan utama...guard tuh purak2 jerk..kalau pegi belakang, diorang dokla urut2 kaki..peha..segala...mana taknya..penat berdiri!

Pengaruh Eropah menyebabkan di sini banyak sangat tugu2...sampaikan aku terpaksa mendongak!..


Depan taman ni mmg best...leh lepak2..Flag tuh bukti aku g Manila..kang korang ingat propah jerkk!

No comments: