Tuesday, April 10, 2007

AMARAH YANG MELUAP!!!


Kadang-kadang, apabila kita dikuasai oleh perasaan MARAH, kita jadi manusia lain!mana taknya..kita telah dikuasai oleh Syaitan, dan personaliti kita pun sangat berbeza..MENGAPA??Acapkali kalau kita marah kita sering menunding jari menyalahkan orang lain, sedangkan kita tak sedar ada 3 jari lagi sedang menunding ke arah kita...BETUL kan?? itula yang menyebabkan aku ni jarang nak marah2.Kadang2 aku terlepas jugak...yela kitakan manusia..sbb tuh ada orang sukakan YOGA..mungkin nak tenangkan diri..tapi, senang ajer..amik wuduk, atau kalau tak sempat, duduk kalau berdiri dan sebaliknya..dan tarik nafas panjang2,baca ayat2 quran yang korunk tau ( kalau tau baca surah al-baqarah pun ok...terus lupa nak marah!..hehehe)..dan berdiam diri.
MASALAHnya...seandainya kita diamkan diri,adakah kita lebih menyebabkan satu pihak lagi sakit hati? atau adakah dengan mendiamkan diri satu provokasi? atau kita diamkan diri untuk dibodohkan supaya senang diMAKI?tataulaa...tepuk dada, jangan tanya selera..TANYA IMAN.

Kadang2 elemen negative macam rasa tension,upset,sedih,tersisih, rasa macam ditipu dan semua perkara negative yang sewaktu dengannya akan menyebabkan kita sewenang2nya memaki hamun orang!...dan apa yang kita dapat? PUAS HATI?? dan lepas tuh kita rasa bersalah sangat..setelah remuk redam hati orang tuh kita buat..tetiba kita rasa bersalah..layakkah kita?

Apapun...tahan MARAH anda..kalau rasa tak boleh gak..masuk kelas ANGER MANAGEMENT!..

PS : PIC Atas tuh Singa mengantuk...bukan singa lapar..kalau lapar, mestila jadi MARAH sebab perut belum isi...hahahahahha...

No comments: